Kuthumi

Ylösnoussut Mestari Kuthumin ruumiillistumia

Copyright© 1997 The Summit Lighthouse® Kaikki oikeudet pidätetään.

Adepti Kuthumi (tunnetaan myös Koot Hoomina ja K.H.:na) eli äärimmäisen eristäytynyttä elämää. Julkiset merkinnät hänen elämästään ovat parhaimmillaankin verrattain katkelmallisia. Mahatma Kuthumi syntyi 1800-luvun alussa. Hän oli punjabilainen (Punjab on Intian osavaltio) ja hänen perheensä oli asettunut Kashmiriin.

Kuthumi kävi Oxfordin yliopistoa 1850. Ilmeisesti hän kirjoitti artikkelisarjan ”Dream of Ravan” dublinilaiseen yliopistolehteen vuoden 1854 tienoilla ennen kuin palasi kotimaahansa.

Tämä kashmirilainen brahmaani vietti pitkähkön ajan Dresdenissä, Würzburgissa, Nürnbergissä ja Leipzigin yliopistossa. Viimeksi mainitussa hän vieraili vuonna 1875 tohtori Gustav Theodor Fechnerin luona, joka on modernin psykologian perustaja.

Viimeiset vuotensa Kuthumi vietti lamalaisluostarissa Shigatsessa, Tiibetissä. Hänen yhteytensä ulkomaailmaan koostui opettavaisista kirjoituksista, joita hän lähetti postitse omistautuneille oppilailleen. Nämä kirjeet ovat nyt arkistoituna British Museumissa. [Suomeksi julkaistu: Mestarien kirjeet A.P. Sinnetille Mahatma M:ltä ja K.H:lta]

Thutmosis III

Thutmosis III oli faarao, profeetta ja ylipappi uuden valtakunnan aikakaudella noin 1460 eKr. Hän laajensi Egyptin kuningaskunnan kattamaan suurimman osan Lähi-Itää. Thutmosis kävi ratkaisevan voittonsa taistelukentällä lähellä Karmelvuorta. Hän johti sinne kokonaisen armeijan kapean Megiddon solan lävitse. Siten hän yllätti ja löi 330 kapinallisen aasialaisruhtinaan liittoutuman – uskalias operaatio, jota vastaan faaraon kauhistuneet upseerit protestoivat. Thutmosis oli yksin vakuuttunut suunnitelmastaan ja ratsasti edellä pitäen korkealla kuvaa aurinkojumala Amen Rasta, joka oli luvannut hänelle voittoa.

Pythagoras

Pythagoras oli kreikkalainen filosofi 500-luvulla eKr. Hän oli ”vaaleahiuksinen samoslainen”, jota pidettiin Apollon poikana. Nuorena hän keskusteli vapaasti pappien ja oppineiden kanssa etsien innokkaasti tieteellistä todistusta sille sisäiselle laille, jonka hän sai ilmestyksenä mietiskellessään Demeteriä, maan äitiä. Hänen pyrkimyksensä saada aikaan suuri totuuden synteesi johti hänet Palestiinaan, Arabiaan, Intiaan ja lopulta Egyptin temppeleihin, jossa hän voitti Memfiksen pappien luottamuksen. Thebassa hänet vähitellen vihittiin Isiksen mysteereihin.

Kun aasialainen valloittaja Kambyses aloitti rajun hyökkäyksen Egyptiin noin 529 eKr., Pythagoras lähti maanpakoon Babyloniin, jossa profeetta Daniel yhä palveli kuninkaan pappina. Täällä rabbit paljastivat Pythagoraalle Mooseksen saaman sisäisen opetuksen MINÄ OLEN JOKA MINÄ OLEN, ja zarathustralainen tietäjä ohjasi häntä musiikissa, astronomiassa ja invokaation pyhässä tieteessä.

Kahdentoista vuoden jälkeen Pythagoras lähti Babylonista ja perusti vihittyjen veljeskunnan Krotoniin, vilkkaaseen doorilaiseen satamakaupunkiin Etelä-Italiassa. Pythagoraan ”valittujen” kaupunki oli Suuren Valkoisen Veljeskunnan mysteerikoulu. Siellä huolella valitut miehet ja naiset harjoittivat filosofiaa, joka perustui universaalin lain matemaattiseen ilmaisuun. Tämä laki havannollistui musiikissa sekä heidän hyvin kurinalaisen elämäntapansa harmoniassa ja rytmissä. Koeaikana oli viiden vuoden ehdoton hiljaisuus, jonka jälkeen pythagoralaiset ”matemaatikot” kävivät läpi sarjan vihkimyksiä. Niissä he kehittivät sydämen intuitiivisia kykyjä, joiden myötä Jumalan pojasta tai tyttärestä saattoi tulla ”kuolematon Jumala, jumalallinen, ei enää kuolevainen”, kuten Pythagoraan kultaiset säkeet asian ilmaisevat. Krotonissa Pythagoras luennoi verhon takaa ja verhotulla kielellä, jota ainoastaan kaikkein edistyneimmät vihityt täysin ymmärsivät. Opetuksen merkittävin vaihe liittyi peruskäsitykseen, jonka mukaan numerot ovat sekä luomisen muoto että olemus. Pythagoras muotoili olennaiset euklidisen geometrian osat ja kehitteli astronomiassa ajatuksia, jotka myöhemmin johtivat Kopernikuksen hypoteeseihin. Merkintöjen mukaan kaksituhatta Krotonin kansalaista luopui normaalista elämäntavastaan ja liittyi Pythagoraan yhteisöön. Yhteisöä hallitsi viisaasti Kolmensadan neuvosto, joka oli hallinnollinen, tieteellinen ja uskonnollinen veljeskunta ja sillä oli myöhemmin suuri poliittinen vaikutusvalta kaikkialla Suur-Kreikassa (Magna Graeciassa).

Kun tämä ”uupumaton adepti” oli 90-vuotias, niin Cylon, yksi mysteerikoulun hylkäämä ehdokas, yllytti krotonilaisia väkivaltaiseen vainoon. Seisoen Krotonan pihamaalla Cylon luki ääneen Pythagoraan salaisesta kirjasta Hieros Logoksesta (Pyhä Sana) vääristellen sitä ja tehden sen opetuksia naurunalaiseksi. Kun Pythagoras ja neljäkymmentä veljeskunnan johtavaa jäsentä kokoontuivat, Cylon sytytti rakennuksen tuleen ja kaikki paitsi kaksi neuvoston jäsentä saivat surmansa. Tämän seurauksena yhteisö hajosi ja merkittävä osa alkuperäisestä opetuksesta katosi. Siitä huolimatta ”mestari” on vaikuttanut moneen suureen filosofiin kuten Platoniin, Aristoteleeseen, Augustinukseen, Tuomas Akvinolaiseen ja Francis Baconiin.

Balthasar

Balthasar oli yksi kolmesta viisaasta miehestä (tähtitieteilijöistä, adepteista), jotka seurasivat Neitsyt Marialle syntyneen poikalapsen tähteä (MINä OLEN Läsnäoloa). Balthasaria pidetään Etiopian kuninkaana. Hän toi Kristukselle, ikuiselle ylipapille, lahjaksi valtakuntansa aarteen, suitsuketta.

Pyhä Fransiskus Assisilainen

Fransiskus Assisilainen, Jumalan poverello (köyhä) käänsi selkänsä perhe-elämälle ja rikkauksille. Hän antautui ”rouva Köyhyyden” omaksi. Fransiskus eli köyhien ja spitaalisten kanssa. Hän löysi sanoinkuvaamatonta riemua jäljitellessään Kristuksen myötätuntoa. Ollessaan polvillaan Pyhän Matteuksen juhlamessussa 1209, hän kuuli papin lukevan evankeliumia, jossa Jeesus käskee apostolejaan: ”Menkää ja julistakaa evankeliumi.” Fransiskus lähti tuosta pienestä kirkosta ja alkoi välittämästi julistaa evankeliumia sekä oppia jälleensyntymisestä kuten Jeesus oli sitä opettanut. Hän käännytti monia opetuslapsiksi mukaan lukien Klaara-neidon, jota hän oli opettanut ja joka myöhemmin jätti kotinsa pukeutuneena Krituksen morsiameksi ja ilmoittautui Fransiskukselle päästäkseen tämän kerjäläisveljeskuntaan.

Fransiskuksen ja Klaaran elämästä on monia legendoja, joista yksi kertoo heidän ateriastaan Santa Maria degli Angelissa. Fransiskus puhui niin rakastavasti Jumalasta, että kaikki hurmaantuivat häneen. Yhtäkkiä kyläläiset näkivät luostarin ja puuston palavan. Juostessaan kiireesti tukahduttamaan tulta, he näkivätkin tämän pienen seurueen kirkkaan valon ympäröimänä kädet taivasta kohden kohotettuina. Jumala paljasti Pyhälle Fransiskukselle jumalallisen läsnäolon veli auringossa ja sisar kuussa, ja palkitsi hänen hartaan omistautumisensa ristiinnaulitun Kristuksen stigmoilla. Ympäri maailmaa eri tavoin uskovat lausuvat yhä Pyhän Fransiskuksen rukousta: ”Herra, tee minusta rauhasi välikappale…”

Shaahi Jahan

Shaahi Jahan oli Intian mogulihallitsija 1500-luvulla. Hän pani viralta isänsä Jahangirin korruptoituneen hallinnon ja palautti osittain isoisänsä Akbar Suuren ylevän moraalin. Shaahin edistyksellisen hallinnon aikana mogulihovin loisto saavutti huippunsa, ja Intiassa alkoi taiteen sekä arkkitehtuurin kultainen aikakausi. Shaahi Jahan kulutti kuninkaallisia aarteitaan ylenpalttisesti musiikkiin, maalauksiin kuin myös kunnioitusta herättäviin monumentteihin, moskeijoihin, temppeleihin ja valtaistuimiin kaikkialla Intiassa. Jotkut näistä ovat nähtävissä vielä nykyäänkin.

Kuuluisan Taj Mahalin, ”ihmeiden ihmeen tai ehkä maailman suurimman ihmeen”, shaahi rakennutti haudaksi rakkaalle vaimolleen, Mumtaz Mahalille, joka kuoli 1631 synnyttäessään neljättätoista lastaan. Shaahi Jahan ei säästellyt ponnistelujaan rakentaessaan temppelistä ”yhtä kaunista kuin oli hänen vaimonsa.” Temppeli on äitiprinsiipin symboli ja pyhäkkö shaahin tuntemalle ikuiselle rakkaudelle kaksoisliekkiään kohtaan.

Ylösnoussut Mestari Kuthumi

Kuthumi on ollut toisen säteen, jumalallisen valaistumisen säteen Chohan. Nyt hän palvelee Jeesuksen kanssa maailman opettajana. Hän on Luonnon katedraalin hierarkki Kashmirissa, Intiassa, ja Kultaisen viitan veljien puheenjohtaja. Kuthumilla on myös keskus Shigatsessa, Tiibetissä, jossa hän soittaa idän ja lännen pyhää klassista musiikkia sekä taivaan joukkojen ja maapallon aiempien juurirotujen sävellyksiä. Näitä säveliä hän soittaa uruilla, jotka on viritetty sfäärien musiikkiin. Tämän pyhän äänen – Jumalan – avulla Kuthumi vetää sieluja pois astraalitasolta veljeskunnan eetteriretriitteihin.