Sanat Kumara

Sanat Kumaran, Suuren Gurun, monet kasvot

Otteita Elizabeth Clare Prophetin luennosta 2.7.1993 FREEDOM 1993: “Healing the Earth”

Sanat Kumara esiintyy idän uskonnollisissa perinteissä useissa rooleissa. Niistä jokainen paljastaa uuden puolen hänen Jumalallisesta Minästään. Kussakin roolissaan hän opettaa meille jotain erilaista Jumalasta ja meidän polustamme Jumalan luo.

Skanda tai Karttikeya

Sanat Kumaraa kunnioitetaan hindulaisuudessa yhtenä neljästä tai seitsemästä Brahmanin pojista. Heidät kuvataan nuoriksi, jotka ovat pysyneet puhtaina. Sanskritin kielellä nimi Sanat Kumara tarkoittaa ”aina nuorta”[1]

Hindulaisuudessa Sanat Kumaraa kutsutaan joskus Skandaksi tai Karttikeyaksi, Shivan ja Parvatin pojaksi. Karttikeya on sodan jumala ja jumalien ylipäällikkö. Hän on jumalien taivaallisen armeijan komentaja ja päällikkö. Hän syntyi erityisesti lyömään Tárakan, joka on tietämättömyyttä tai alempaa mieltä symboloiva paholainen. Karttikeya kuvataan usein keihäs kädessä ja tämä keihäs edustaa valaistumista. Hän käyttää keihästä lyödäkseen tietämättömyyden.

Hindulaiset sotakertomukset ovat usein vertauskuvallisia esityksiä sielun sisäisistä taisteluista.[2] Intialainen kirjailija A. Parthasarathy sanoo, että Karttikeya edustaa “täydellistä ihmistä, joka on löytänyt Ylimmän Minän. Hänen hävitysvoimainen keihään käsittely symbolisoi kaikkien niiden kielteisten taipumusten tuhoa, jotka verhoavat Jumalallisen Minän.” [3]

Skanda-Karttikeyaa, kuten häntä joskus kutsutaan, on tervehditty myös viisauden ja oppimisen jumalana.[4] Hänen sanotaan antavan henkisiä voimia ja erityisesti tiedon voimaa, uskollisille palvojilleen. [5] Pohjois-Intiassa 400-luvulta peräisin oleva kivipilarikirjoitus kuvaa Skandan Jumalallisten Äitien suojelijana.[6]

Sinussa on Jumalallinen Äiti. Kuten ehkä tiedät, hänen olinpaikkansa on valkoisessa neliterälehtisessä chakrassa selkärangan tyvessä (peruschakra). Tämä pyhä tuli on sinun elämän voimasi. Se on energia, joka nousee kohdatakseen valon, joka laskeutuu kristallilankaa pitkin. Näet kristallilangan Läsnäolon kaaviossa. Isä-Äiti Jumalan energia laskeutuu kristallilankaa pitkin ja Äidin pyhä tuli nousee peruschakrasta. Meitä ravitsee siis Isä yläpuolelta ja Äiti alapuolelta ja silti Isä yläpuolella sisältää Äidin ja Äiti alapuolella sisältää Isän.

Subramanya

Etelä-Intiassa Karttikeya tunnetaan nimellä Subramanya [7], joka tarkoittaa “Brahmaneille rakasta”[8], pappiskastin jäseniä. Jokaisessa pienimmässäkin kylässä on Subramanyan temppeli tai pyhäkkö.[9]

Guha

Hindulaisessa mystisessä perinteessä Karttikeya tunnetaan Guhana, joka tarkoittaa “luolaa” tai Salaista (Secret One), sillä hän elää sydämesi sopukassa.[10]

Minkä turvallisuuden tunteen tuokaan tieto siitä, että sydämemme sopukassa asuu Herra Sanat Kumara, Suuri Guru, joka sponsoroi maapalloa, sen evoluutioita ja kaikkia buddhia, bodhisattvoja sekä Kristukseksi tulleita.

Hindulaiset kirjoitukset kuvaavat Sanat Kumaraa myös ”viisaista parhaimmaksi” [11] ja Brahmanin tuntijaksi.[12]

Ahura Mazda


Faravaharin symboli tarkoittaa todellisen zarathustralaisen lopullista tavoitetta elää tavalla, joka sopii sielun etenemiseen kohti Ahura Mazdaa tai “Viisasta Herraa”.

Ylösnousseet mestarit opettavat, että korkein zarathustralaisuuden Jumala Ahura Mazda on Sanat Kumara.[13] Ahura Mazda tarkoittaa “Viisasta Herraa” tai “Herraa, joka antaa älykkyyttä”.[14] Jälleen Sanat Kumara on tietämättömyyden karkottaja. Hän edustaa Hyvän periaatetta, on ihmiskunnan suojelija sekä Pahan periaatteen vastustaja.[15]

Joskus vuosien 1700 ja 600 eKr. välillä Zarathustra perusti zarathustralaisuuden muinaisessa Persiassa. Eräänä aamuna kun hän haki vettä joesta, hän näki valoa hehkuvan olennon, joka johdatti hänet Ahura Mazdan ja viiden muun säteilevän hahmon luo.[16] Niin voimakas oli heidän valonsa, että “hän ei nähnyt omaa varjoaan maassa”. Tältä olentojen joukolta hän vastaanotti ensimmäisen uuden uskonnon ilmestyksensä.[17]

Pian sen jälkeen Zarathustrasta tuli Ahura Mazdan edustaja.[18]


Ikiaikainen

Profeetta Daniel merkitsi muistiin näkynsä Sanat Kumarasta, jota hän kutsui “Ikiaikaiseksi”. Daniel kirjoitti:

“Kun minä sitä katselin, istuimet asetettiin paikoilleen ja Ikiaikainen istuutui. Hänen pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä ja sen pyörät olivat palavaa tulta. (hänen chakransa) [19]
Hänen luotaan lähti liikkeelle tulinen virta. Tuhannet ja taas tuhannet palvelivat häntä, miljoonat seisoivat odottaen hänen edessään.
Yhä minä katselin yöllisiä näkyjä ja näin, miten taivaan pilvien keskellä tuli eräs, näöltään kuin ihmisen poika. Hän saapui Ikiaikaisen luo. Hänet saatettiin Ikiaikaisen eteen, ja hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”
[20]

Daniel ei siis näe vain Sanat Kumaraa, Ikiaikaista vaan myös ilmenemismuodon pojan. Näkikö hän Kristus Jeesuksen, Buddha Maitreyan, Manjushrin ja/tai Buddha Gautaman?

Ylösnoussut Mestari Sanat Kumara

Ylösnoussut Mestari Sanat Kumara on Venuksen hierarkki. Kauan sitten maapallon pimeimpänä aikana, Sanat Kumara tuli tänne pitämään yllä elämän kolminaisliekkiä maapallon ihmisten puolesta.

Voitko kuvitella sellaista maailman aikaa, jolloin vain yksi yksilö piti yllä elämän liekkiä koko ihmiskunnan puolesta? Joskus menneisyydessä oli aika, jolloin tällä planeetalla ei kukaan palvonut Jumal-Läsnäoloa.

Kun Sanat Kumara oli tehnyt sitoumuksensa tulla maapallolle, 144000 sielua Venukselta tuli vapaaehtoisesti hänen kanssaan tukeakseen häntä tehtävässään. Neljästä sadasta muodostuva etujoukko lähetettiin edeltä rakentamaan Shamballan mahtavaa retriittiä Gobin merelle, jossa nyt on Gobin autiomaa.

Sanat Kumara asui tässä fyysisessä retriitissä, mutta hän ei ottanut sellaista fyysistä ruumista, joka meillä on tänään. Voidaan sanoa, että retriitti oli materiaalisessa maailmassa mutta erittäin eteerinen. Myöhemmin tuli tarkoituksenmukaiseksi, että Shamballa, tämä ihmeellinen retriitti fyysisessä oktaavissa, vedettiin sen suojelemiseksi eetterioktaaviin.

Dipamkara

Sanjaa (Dīpankara) Western Temple Erdene Zuu luostari, Mongolia.

Sen jälkeen kun Shamballa oli vedetty eetterioktaaviin, Sanat Kumara ruumiillistui Dipamkaraksi, Lampun-Sytyttäväksi Buddhaksi. [21] Hän tuli sytyttämään lamppumme tai me tulimme hänen kanssaan osana 144000:tta auttaaksemme häntä sytyttämään maapallon sielujen lamput.

Buddhalaisessa perinteessä Dipamkara käveli maan päällä pelastaakseen sieluja. [22] Sanskritin sana Dipamkara tarkoittaa “valojen sytyttäjää” tai “valontäyteistä”.[23]

Dipamkara on legendaarinen buddha, joka eli kauan kauan sitten. [24] Hän oli ensimmäinen kahdestakymmenestäneljästä buddhasta, jotka tulivat ennen Gautama Buddhaa.[25]

Sanat Kumaralla, jonka siis käsitämme olleen Dipamkara, oli 23 buddhaa ennen kuin Buddha Gautama ruumiillistui. Voimme näin saada kuvan niiden pitkästä ketjusta, jotka tulivat maapallolle sähköistääkseen, elvyttääkseen ihmiskunnan uudelleen ja saattaakseen ihmiskunnan takaisin edes haluamaan Jumalan valoa sisimpäänsä.

Kuvittele tilanne, jossa maapallo olisi täysin eksynyt, sivilisaatiot tuhoutuneet ja ihmiset palanneet miltei luolamiesten tasolle, miltei nelijalkaiselle tasolle, kykenemättöminä seisomaan pystyasennossa, koska heillä ei ole liekkiä. Ajattele jos täytyisi työskennellä sellaisella tasolla olevan kehityskulun kanssa ja tuoda se kehityskulku pisteeseen, jossa tänään olemme.

Itseasiassa jotkut teistä ovat olleet siinä tilanteessa ja monet teistä ovat tehneet tätä pitkän ajan. Siksi teillä on valtava kiinnostus pitää huolta siitä, että opetus pysyy, että opetus tulee vastakin olemaan saatavilla ja että liekki, jonka sytytätte kestää, eikä tule puhalletuksi sammuksiin. Me kaikki, ylösnousseet mestarit mukaan lukien, olemme tehneet valtavan sijoituksen maapallon tulevaisuuden ja kohtalon suhteen.

Dipamkara ennusti, että askeettinen Sumedha olisi Gautama Buddha tulevassa elämässään.[26] Buddhalaiset pitävät Dipamkaraa, Gautama Buddhaa ja Herra Maitreyaa “kolmen ajan buddhina” – menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden.[27] Dipamkara on Maailman Herra menneisyydessä, Gautama Buddha on nykyinen Maailman Herra ja Maitreya tulee olemaan Maailman Herra tulevaisuudessa.

Alice Getty kirjoittaa: “Buddha Dipamkaran uskotaan eläneen 100000 vuotta maan päällä. Hän oli maan päällä 3000 vuotta ennen kuin hän löysi ketään arvollista kuulemaan Jumalallista Totuutta. Silloin hän päätti käännyttää maailman.”

Dipamkara “sai aikaan ihmeen, jossa ‘hän sai suuren kaupungin ilmaantumaan lampustaan ja sen muotoutumaan tilaan’. Kun ihmiset tuijottivat tätä ihmettä, hurjat liekit lähtivät sen neljästä seinämästä. Pelko valtasi heidän sydämensä ja he kääntyivät Buddhan puoleen pelastuksen toivossa. Silloin Dipamkara tuli esiin palavasta kaupungista, istuutui leijonavaltaistuimelle ja alkoi opettaa Lakia.[28]

Brahma Sanam-kumara

Buddhalaisuudessa tunnetaan suuri jumala nimellä Brahma Sanam-kumara. Hänen nimensä tarkoittaa myös “ikuisesti nuori”.[29] Brahma Sanam-kumara oli niin korkealle noussut olento, että hänen täytyi luoda ilmentymäruumis, jotta Kolmenkymmenenkolmen taivaan jumalat voisivat nähdä hänet.[30] Yhdessä tekstissä hän ilmestyi tässä ilmentymäruumiissaan ylistääkseen dharmaa ja ylistääkseen Gautama Buddhan ymmärrystä dharmasta. [31]

Sakka, jumalien hallitsija, kuvasi hänen ilmentymäänsä: “Hän jättää varjoonsa toiset deevat säteilyssään ja kirkkaudessaan aivan kuten kullasta tehty hahmo jättää varjoonsa ihmisen hahmon. Ja mitä tulee hänen puheeseensa, hänen äänessään on kahdeksan ominaisuutta. Se oli selkeä, ymmärrettävä, miellyttävä, viehättävä, tiivis, ytimekäs, syvä ja soinnukas. Sen, joka on kuullut sellaisen äänen, sanotaan kuulleen Brahman äänen.”[32]

Story of Sanat Kumara

Viitteet:

1.Dowson, Classical Dictionary, s. 277
2.Nikhilananda, Intro to the Bhagavad-Gita, p. vi.
3.A. Parthasarathy in Symbolism in Hinduism, s. 151.
4.Asim Kumar Chatterjee, The Cult of Skanda-Karttikeya in Ancient India, s. 101.
5.Frawley, From The River of Heaven, s. 124; Danielou, s. 298; Ions, s. 87.
6.Banerjea, Hindu Iconography, s. 363-364.
7.Chatterjee, The Cult of Skanda-Karttikeya in Ancient India, s. 72; Parthasarathy in Symbolism in Hinduism, s. 148
8.Encyclopaedia Brittanica, s.v. |Skanda,| and Danielou, The Gods of India, s. 299
9.Danielou, Gods of India, s. 299
10.Swami Swahananda, Hindu Symbology, s. 30
11.Mahabharata, vol. 9, s. 295
12.Nikhilananda, the Chandogya Upanishad, s. 325
13.Encyclopedia Brittanica, s.v. “Ahura Mazda.”
14.1985 Pearl of Wisdom, Vol. 28, No. 17, note 1
15.Collier’s Encyclopedia, s.v. “Ahura Mazda.”
16.1992 Pearl of Wisdom, Volume 35, p. 455
17.ibid
18.1992 Pearl of Wisdom, Vol. 35, p. 456
19.JB, Dan. 7:9
20.Dan. 7:9, 10, 13, 14
21.1984 Pearl of Wisdom, Vol. 27, Book 2, p. 52; Saint Germain On Alchemy, glossary
22.1984 Pearl of Wisdom, Vol. 27, Book 2, p. 52
23.Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion, s.v. “Dipamkara.” Also, Humphreys Popular Dictionary of Buddhism, p. 68, s.v. “Dipankara Buddha.”
24.Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion, s.v. “Dipamkara.”
25.ibid. Also, Alice Getty, The Gods of Northern Buddhism, p. 13
26.Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion, s.v. “Dipamkara.”
27.ibid
28.Alice Getty, The Gods of Northern Buddhism, pp. 13-14
29.Robinson, The Buddhist Delight, p. 61
30.Walshe, Thus Have I Heard, p. 295; Robinson, The Buddhist Religion, p. 61
31.Robinson, The Buddhist Religion, p. 61; Walshe, p. 295.
32.Maurcie Walsh, Thus Have I heard, pp. 295-96